Tipuri de clase la învățământul primar
Clasă pregătitoare tradițională
Sistemul tradițional de învățământ este în continuă transformare, oferind spațiu pentru cele mai bune și eficiente metode și proceduri, pe care învățătorul le poate aplica în procesul de predare-învățare conform cunoștințelor sale profesionale și imaginației. Programa mai centrată pe elev poate fi predată și învățată utilizând metode care stârnesc interesul, într-o varietate de forme de lucru. Pe lângă activitatea frontală, sunt tot mai des utilizate formele de lucru în perechi, grupuri, individuale, dar și activitățile de tip proiect.
În învățământul tradițional, principiile de susținere a excelenței și recuperării sunt la fel de importante. Este posibilă implementarea diferențierii în cadrul orei, adaptându-se abilităților și intereselor specifice ale copilului. Astfel, învățătorul poate acorda atenție deosebită elevilor capabili de performanțe excepționale într-un anumit domeniu și, în același timp, poate oferi programe de recuperare, dacă este necesar.
În sistemul tradițional de învățământ, elevul participă la ore între orele 8:00 și 12:00/13:00. O oră de curs durează 50 de minute, timp în care, pe lângă activitățile de predare-învățare, există și momente pentru jocuri și activități destinate dezvoltării personalității și comunității, care sunt integrate în mod organic în orele de curs.
Mobilierul sălii de clasă este diversificat; băncile individuale sau duble sunt aranjate de către învățător în funcție de componența clasei, forma de lucru sau tipul de activitate. Sala poate fi reconfigurată cu ușurință pentru lucru individual, frontal sau în grup. Pe lângă materialele demonstrative și echipamentele tehnice care susțin procesul de învățare, un rol important îl au și materialele personale sau comunitare, precum: tabele de reguli, calendare aniversare, tabele pentru numărarea zilelor sau urmărirea vremii, etc.
La cerere, copilul poate participa și la un program de afterschool până la ora 16:00, care în școala noastră funcționează cu sprijinul părinților. Învățătorul de la afterschool planifică și coordonează activitățile de după-amiază: prânz, odihnă, realizarea temelor, activități creative, jocuri educative și de societate, programe de recuperare. În plus, copiii pot participa la cercuri tematice în timpul acestui program. Programul afterschool este flexibil, iar părintele își poate lua copilul de la școală înainte de ora 16:00, în baza unei cereri.
În clasa pregătitoare a sistemului tradițional de învățământ nu se acordă calificative. La sfârșitul anului, părinții primesc o evaluare descriptivă a progresului copilului. Începând cu clasa I, elevii primesc calificative la fiecare disciplină: foarte bine, bine, satisfăcător sau insuficient, în funcție de evaluările scrise, orale, activitățile tematice sau testele de evaluare sumativă. De asemenea, evaluarea este prezentă în toate etapele procesului de predare-învățare, bazându-se pe punctele forte ale elevilor, încurajarea lor și susținerea dezvoltării personale. Progresul copilului este evaluat întotdeauna raportat la el însuși!
În sistemul tradițional de învățământ, tema pentru acasă face parte integrantă din procesul de învățare. Scopul său este aprofundarea materialului didactic, consolidarea muncii individuale, exersarea cunoștințelor și dezvoltarea simțului responsabilității.
Pentru o dezvoltare armonioasă a personalității copilului, cooperarea strânsă cu familia este indispensabilă. Pe lângă întâlnirile periodice cu părinții, aceștia pot participa la ore de consiliere educațională sau ședințe planificate. Comunicarea dintre părinți și învățător este facilitată de mijloacele tehnologice moderne: telefon, internet. În același timp, familia este un participant activ la numeroase activități extracurriculare: zile de familie, sărbători, comemorări și evenimente comunitare.
Clasă pregătitoare Step by Step
ORIGINI
- Programul cunoscut inițial sub numele Step by Step a fost elaborat de specialiști americani sub coordonarea Open Society Institute.
- În România, programul a fost introdus în anul 1994 sub denumirea Head Start, iar din 1995 funcționează sub numele său original, în limba engleză.
- Din 1998, coordonarea sa este asigurată de organizația non-guvernamentală Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională din București.
- La Timișoara, din 2009, școala noastră a implementat forma de învățământ Step by Step în limba maghiară.
OBIECTIVELE PRINCIPALE ALE PROGRAMULUI
- Formarea unor oameni deschiși, cu dorință de învățare pe tot parcursul vieții.
- Crearea unui mediu de învățare bazat pe respect reciproc și o perspectivă democratică.
- Asigurarea unor practici care sprijină dezvoltarea copilului.
- Dezvoltarea cunoștințelor științifice, artistice, etice și practice ale copiilor, fundamentând o viață de succes într-o societate democratică.
CARACTERISTICI SPECIFICE
- Rolul modificat al cadrului didactic.
- Mediul de învățare suportiv.
- Proceduri moderne de organizare a învățării.
- Evaluare.
- Relație strânsă și continuă cu părinții.
ROLUL MODIFICAT AL CADRULUI DIDACTIC
- În fiecare clasă predau doi profesori.
- Învățătorul are în primul rând un rol de sprijin și, în al doilea rând, unul de predare.
- Se axează pe particularitățile individuale și pe abilități.
- Încurajează ideile și inițiativele noi.
- Ia în considerare diferențele individuale dintre elevi.
- Oferă oportunități de alegere și luare a deciziilor.
MEDIUL DE ÎNVĂȚARE SUPORTIV
- Activitățile se desfășoară în centre de activitate.
- Rafturi joase, dotate cu materialele necesare.
- Covor, perne de poveste.
- Rituale: provocarea de dimineață, cercul de discuții, mesajul de dimineață, calendarul, numărătorul de zile, noutățile, scaunul povestitorului, reguli proprii.
- Orar flexibil.
- Lucrările copiilor sunt afișate pe pereți.
PROCEDURI MODERNE DE ORGANIZARE A ÎNVĂȚĂRII
- Proiecte (adaptate intereselor copiilor).
- Activități de învățare cooperativă.
- Diferențiere.
FORMA PRIETENOASĂ A ȘCOLII
- Facilitarea tranziției de la grădiniță la școală.
- Repartizarea echilibrată a orelor (dimineața, după-amiaza).
- Sarcini mai echilibrate.
- Organizarea timpului liber în mod util.
- Activități variate.
- Colaborarea armonizată a celor doi profesori.
EVALUARE
- Continuă, întotdeauna cu un ton pozitiv, individualizată, fără comparații.
- Elevul este evaluat individual, în grup, la finalul orelor, zilelor, evenimentelor.
- Părinții pot urmări progresul copilului prin evaluări scrise, portofolii, proiecte, alegerea momentelor de mândrie, rapoarte narative semestriale și anuale.
RELAȚIE STRÂNSĂ ȘI CONTINUĂ CU PĂRINȚII
- Ședințe cu părinții (în mod interactiv).
- Deschideri și închideri de proiecte, săptămâni tematice.
- Chestionare.
- Ore demonstrative, vizite la ore.
- Participarea activă a părinților la orele de predare.
- Evenimente.
- Sărbători.
- Organizarea de activități comune, prezentări și activități extrașcolare.